Vredens Dag

(Carl Th. Dreyer, DK, 1943)

Vredens Dag foregår i Danmark i 1620’erne, på det tidspunkt, hvor hekseforfølgelserne var på deres højeste, inspireret af Christian IVs ortodokse protestantisme. En aldrende præst, Absalon, har giftet sig med Anne, en meget yngre kvinde – hun er endda yngre end Martin, Absalons søn af første ægteskab. Anne, der tyranniseres af sin strenge svigermoder, forelsker sig i Martin. Samtidig bliver en ældre kone, Herlofs Marte, dømte for hekseri og brændt på bålet; Absalon nægter at redde hende, sådan som han reddede Annes moder, der også var mistænkt for hekseri. Anne begynder at tro, at hun har arvet sin moders okkulte kræfter, og da Absalon dør, efter at hun har ønsket ham død, tynges hun af skyld og ender med at tilstå, at hun har dræbt ham med heksekunster.


Filmens dystre tone understreges af dens langsomme, velovervejede rytme. Der er mange sagte, kredsende kamerabevægelser, men hvad enten kameraet står stille eller bevæger sig, er alle billederne omsorgsfuldt komponerede; de kan minde om nederlandske malerier (især Rembrandt) på grund af de nøgne, hvidkalkede vægge, de sorte dragter, og de stemningsfuldt udformede skyggevirkninger. Filmen skildrer en verden, hvor den puritanske religion har et så ubarmhjertigt greb om sindene, at lidenskab og begær kun kan forstås som djævelens værk – som hekseri. Selv de mennesker, hvis natur driver dem til modstand, må som Anne uhjælpeligt se sig selv som det godes fjender.


Vredens Dag havde premiere midt under besættelsen, og det er fristende at se den mørke historie om tortur og forfølgelse som en allegori over samtiden. Men Dreyer afviste en sådan tolkning; filmen var baseret på et norsk teaterstykke fra 1908, som han efter alt at dømme længe havde haft planer om at filmatisere. Ved premieren blev filmen modtaget med skuffelse; den var for langsom og for dyster, syntes man. Først senere er Dreyers clairobscur-belyste studie af selvundertrykkelsens psykologi blevet anerkendt som et af dansk og international filmkunsts uomgængelige mesterværker.

CASPER TYBJERG


Produktionsselskab: Palladium
Distributionsselskab:  Film-Centralen-Palladium
Censur:  Forbudt for børn under 16 år
Biografpremiere: 13.11. 1943 / World Cinema 
Forlæg:  Efter Hans Wiers-Jenssens skuespil "Anne Pedersdotter" (1908).

Instruktion

Carl Th. Dreyer  Instruktør 
Ebba Dreyer Scripter

Manuskript

Carl Th. Dreyer  Manuskriptforfatter 
Mogens Skot-Hansen Manuskriptforfatter
Poul Knudsen Manuskriptforfatter
Paul la Cour         Salmetekster

Produktion

Tage Nielsen  Producent 

Foto

Karl Andersson  Fotograf 

Lyd

Erik Rasmussen  Tonemester 
Ole Mørck Toneassistent
Knud Kristensen Toneassistent

Klip

Edith Schlüssel  Klipper 
Anne Marie Petersen Klipper

Musik

Poul Schierbech  Komponist 
Erling Bloch Violinsolo
Hans Kassow Bratschsolo

Produktionsdesign

Erik Aaes  Produktionsdesigner 
Lis Fribert Dekorations- og kostumetegninger

Kostumer

N. Sandt Jensen  Kostumier 
Olga Thomsen Kostumier

Andre

Kai Uldall  Historisk konsulent 

Medvirkende

Thorkild Roose Absalon Pederssøn, præst 
Lisbeth Movin  Anne, Absalons hustru
Sigrid Neiiendam Merete, Absalons mor
Preben Lerdorff Rye  Martin, Absalons søn af første ægteskab
Albert Høeberg Biskop
Olaf Ussing Mester Laurentius 
Anna Svierkier Herlofs Marte 
Preben Neergaard     Degn
Dagmar Wildenbrück  
Emilie Nielsen  
Kirsten Andreasen  
Sophie Knudsen   
Harald Holst  
Emanuel Jørgensen  
H. Chr. Sørensen

Instruktør: 
Carl Th. Dreyer

Udgivelsesår: 
1943

Land: 
Danmark

Andre titler: 
Anne Pedersdotter (arbejdstitel)
Dies Irae (alternativ titel)
Day of Wrath (GB)
Tag des Zorns (DE)
Jour de Colere (FR) 

Kategori: 
Spillefilm

Varighed: 
105 min.

Format: 
35 mm - 1,37:1 - s/h - tone

Manuskript

 

Plakater

Fotos fra filmen

Fotos fra set'et

Kostumer

Dekorationer